Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej
w Częstochowie

Adres:
ul. Sabinowska 62
42-200 Częstochowa
www.cspsp.pl


Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie powstała 21 października 1994 roku na podstawie zarządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych. Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej realizuje dwa główne zadania: kształcenie kwalifikacyjne, specjalistyczne oraz doskonalące kadry podoficerskiej i aspiranckiej, a także kształcenie i doskonalenie zawodowe pracowników ochrony przeciwpożarowej. Wypełniając podstawowe funkcje szkoła zajmuje się również utrzymywaniem współpracy z innymi szkołami pożarniczymi oraz placówkami oświatowo-wychowawczymi w zakresie realizowanych programów kształcenia i wychowania, prowadzeniem współpracy z placówkami krajowymi i zagranicznymi realizującymi zadania o podobnym charakterze. Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej przygotowuje techników pożarnictwa do działalności zawodowej obejmującej:
  • ochronę życia i zdrowia ludzkiego oraz dorobku materialnego i kulturowego społeczeństwa,
  • organizowanie działań ratowniczo-gaśniczych przy likwidacji pożarów oraz skutków innych miejscowych zagrożeń,
  • prowadzenie rozpoznania zagrożeń i przygotowanie obiektów dla działań gaśniczych,
  • planowanie, organizowanie i prowadzenie działalności dydaktycznej na zajmowanym stanowisku pracy.
Ukończenie szkoły aspirantów Państwowej Straży Pożarnej daje podstawy do dalszego kształcenia na zaocznych studiach w Szkole Głównej Służby Pożarniczej.



System kształcenia

Szkoła prowadzi kształcenie w zakresie kursów kwalifikacyjnych podoficerów Państwowej Straży Pożarnej. Warunkiem przyjęcia na kurs podoficerski jest posiadanie wykształcenia zawodowego lub średniego w zakresie szkoły zawodowej lub średniej, ukończenie kursu kwalifikacyjnego szeregowców Państwowej Straży Pożarnej, stan zdrowia umożliwiający służbę w Państwowej Straży Pożarnej oraz skierowanie na kurs przez dowódcę Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej. Kształcenie kwalifikacyjne prowadzone jest w formie kursu skoszarowanego. Program nauczania obejmuje 664 godziny zajęć, w tym 233 godziny zajęć teoretycznych i 431 godzin zajęć praktycznych. Plan nauczania obejmuje 10 przedmiotów o charakterze ogólnym i specjalistycznym. Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego podoficerów Państwowej Straży Pożarnej, uprawniające do zajmowania w Jednostkach Ochrony Przeciwpożarowej stanowisk przewidzianych dla podoficerów Państwowej Straży Pożarnej i awansowania do najwyższego stopnia podoficerskiego. W październiku 1996 roku w Centralnej Szkole Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie rozpoczęto kształcenie aspirantów w systemie przemiennym, a od września 1997 roku szkoła rozpocznie kształcenie aspirantów w systemie stacjonarnym.

1. Kształcenie aspirantów w systemie stacjonarnym
Podstawowym warunkiem przyjęcia na studium dzienne jest posiadanie przez kandydata wykształcenia średniego oraz predyspozycji fizycznych i psychicznych do pełnienia służby w Państwowej Straży Pożarnej orzeczone przez komisję lekarską podległą Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, a także zdanie egzaminu wstępnego. Nauka trwa trzy semestry 59 tygodni nauki. Wykształcenie zawodowe obejmuje przygotowanie ogólne i specjalistyczne niezbędne do wykonywania zawodu technika pożarnictwa. Wykształcenie ogólnozawodowe realizuje się przez nauczanie przedmiotów: służba w Państwowej Straży Pożarnej, prawo i administracja w ochronie przeciwpożarowej, podstawy psychologii, pedagogiki i metodyki kształcenia pożarniczego, elementy informatyki, bezpieczeństwo i higiena pracy, język obcy oraz wychowanie fizyczne. Wykształcenie specjalistyczne realizuje się przez nauczanie przedmiotów: fizykochemia spalania i środki gaśnicze, elementy hydrauliki, urządzenia gaśnicze i zabezpieczające, profilaktyka pożarowa w budownictwie, podstawy profilaktyki pożarowej, wyposażenie techniczne, przedlekarska pomoc medyczna, szkolenie obronne, taktyka działań gaśniczych i taktyka działań ratowniczych.

2. Kształcenie aspirantów w systemie zaocznym (studium przemienne)
Słuchaczami studium są podoficerowie Państwowej Straży Pożarnej oraz pracownicy zakładowych straży pożarnych przewidziani na stanowisko techników pożarnictwa posiadający średnie wykształcenie oraz ukończony kurs podoficerów pożarnictwa. Są oni kierowani do szkoły przez swoich przełożonych. Kształcenie w systemie zaocznym odbywa się na podstawie opracowanego przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej programu i planu nauczania. Plan nauczania przedmiotów ogólnozawodowych i specjalistycznych obejmuje 13 przedmiotów. Liczba godzin w tym cyklu nauczania wynosi 250 godzin zajęć teoretycznych i 250 godzin zajęć praktycznych. Okres nauki trwa 1,5 roku, a zajęcia prowadzone są w cyklach dwutygodniowych zjazdów.



Baza dydaktyczna

Szkoła jako jedyna w kraju ma możliwość stworzenia bazy szkoleniowej, dydaktycznej. Na terenie poligonu szkolnego znajduje się komora do ćwiczeń ze sprzętem ochrony dróg oddechowych. Docelowo poligon będzie wyposażony w stanowiska do ćwiczeń z zakresu ratownictwa chemicznego, technicznego oraz gaszenia pożarów zewnętrznych i wewnętrznych. Szkoła ma bardzo dobre warunki do uprawiania sportu pożarniczego i ogólnego rozwoju kultury fizycznej wśród słuchaczy. Ma również: salę gimnastyczną, siłownię, stadion lekkoatletyczny, wspinalnię, korty tenisowe. W okresie zimowym istnieje możliwość zorganizowania lodowiska. W chwili obecnej szkoła dysponuje 8 salami wykładowymi oraz pracownią komputerową.



Kadra dydaktyczna

Zadania dydaktyczno-wychowawcze szkoły realizuje młoda i wykwalifikowana kadra. W celu podwyższania swoich kwalifikacji wielu z nich studiuje na wyższych uczelniach (Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Politechnika Rzeszowska, Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Opolski, Uniwersytet Jagielloński, Akademia Obrony Narodowej).



Współpraca

Szkoła jest organizatorem spotkań krajowych i międzynarodowych sympozjów i narad. W 1996 roku na nowo wybudowanym stadionie sportowym odbyły się XIII Krajowe Mistrzostwa w Sporcie Pożarniczym i IX Krajowe Zawody Jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych. Szkoła współpracuje z wieloma instytucjami, szkołami i ośrodkami. Współpraca ta polega na wymianie doświadczeń w zakresie nauczania, wychowania, jak i świadczenia wzajemnej pomocy na wielu płaszczyznach.